Fet tisdag?

Fet-tisdag, fettisdag, eller bara tisdag?
Hur ska man säga egentligen?

Och det blir ju inte lättare med namnet på bullen heller.. Läste nyss på påsen och såg att de hade fyra namn på den: Semla, fettisdagsbulle, fastlagsbulle och hetvägg.
Som alltid går man till trogna wikipedia för att kolla upp vad namnen kommer ifrån. Och för er som undrar, JA det här är ett inlägg om semlor och NEJ jag är inte sjuk, jag är bara trött och känner för att skriva något.. Sort of..

Semla kommer från Finland och är egentligen namnet på själva bullen, kan översättas till typ fralla.
...
Och nu orkade jag inte längre. Jag är lat.

Ska nog sova snart, lång dag i morgon. Sally ska åka till Cambridge, kommer inte träffa henne förrän på måndag :/

God natt bloggen. Sov gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0